Rivteckning och bygga tal

Idag hade barnen bild och fick lära sig en annorlunda bildteknik. De gjorde ”rivteckningar”. Inga pennor och inga saxar fick användas utan allt skulle rivas! Det var inte vad som helst som skulle rivas utan det skulle bli ett clownansikte. Hur ser ögonen ut? Vad är det för svart prick mitt i ögat? Hur ser ögonbryn ut? Hur ser clownens näsa ut? Hur högt upp sitter öronen? Vad har en clown på huvudet? På halsen?…

IMG_3461

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_3464

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På matten fick barnen framme hos mig vid bananbordet bygga tal med hjälp av klossar (ental) och stavar (tiotal). De använde även tiokronor och enkronor när de byggde talen.  Barnen visade mig t.ex. hur man bygger talen 11, 15 och 19. Sedan fick de också visa mig hur man bygger talen ”3 fler än 12” och ”2 färre än 19” o.s.v….

Vi arbetade stationsvis med ca 4 barn vid varje station. Vid en station övades klockan, halva timmar. Vid en annan station pärlade de en varsin talrad 1-20. (5 av en färg, 5 av en annan….) Den talraden ska vi använda imorgon på matten. Vid en station ritade de ”prick till prick” från 1-20 (ramsräknade) och sedan målades bilden som kom fram.

Vid en station sitter jag hela tiden (bananbordet). Barnen hinner vara på alla stationer under en lektion. Åsa finns med i klassrummet och stöttar vid de övriga tre lite mer självgående stationerna. Ett trevligt och fantastiskt bra arbetssätt tycker jag. Jag hinner på så sätt prata med alla barnen och ser precis vilka som behöver mer hjälp. Dessutom tycker barnen att det är roligt! Arbetssättet används mycket på Nya Zeeland.

IMG_3466

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 svar på ”Rivteckning och bygga tal

  1. Finns det något man kan få ta del av och lära sig mer om det nya zeeländsks arbetssättet som förälder ?
    Vet att jag har hört talats/läst om det någonstans. Intressant 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *