Veckobrev v. 15

Hej!

Äntligen är våren här! Vi har varit mycket ut och haft olika aktiviteter och samarbetsövningar och lekar. I klassrummet börjar vi avsluta arbetet med skala. Vi jobbar med kortfilmer på engelska – vi tittar, läser gör övningar och spelar in oss. Visa gärna upp din inspelning av ”the hungry dragon” hemma.

I NO arbetar vi med vattnets egenskaper och kretslopp. Och eftersom Camilla har varit sjuk större delen av veckan har det varit extra fokus på Matematik och NO.

Vi vill tacka alla föräldrar som kunde komma till föräldramötet i tisdags. Ett samarbete mellan skola och hem är en förutsättning för allas trivsel, trygghet och kunskapsinhämtning. Vi kallade till möte både på grund av lärarbyte men också den oro som vi ser i klassen som ofta resulterar i konflikter.

För er som inte kunde närvara i tisdags är det viktigt att ta del av informationen som gavs och diskuterades.

• Det aktuella läget i klassen, hur det fungerar och hur ämnesuppdelningen kommer se ut mellan Noopur (Ma, NO och Engelska) och Camilla (SO, Svenska och bild).  Vi tycker att kunskapsutvecklingen är god och lektionerna går bra.

• Värdegrundsarbetet – både på hela skolan men främst i klassen och vad vi behöver jobba på. Vi ser svårigheter vid övergångar (raster, luncher, ombyte till idrotten, andra ”mellantiden”). Även respekten för varandra och regler behöver stärkas och arbetas med.

• Skolan arbeta med klassen genom att bl.a. alltid ha (minst) två vuxna som är med eleverna, tydliga strukturer och mycket rutiner, tjej-killgrupper och andra mindre grupper för att göra värderingsövningar och skapa samtalsmöjligheter (ansvar/respekt/självkänsla). Vi kommer arbeta med många belöningssystem för att förstärka det positiva beteendet.

• Skolan vill också vara tydlig med att förmedla att vi arbetar lågaffektivt – vi tar tag i alla problem som kommer oss till kännedom genom att prata med de berörda och vårdnadshavare. Det lågaffektiva bemötandet handlar om att samtala med elever när de är som mest mottagliga, som kanske inte är i klassrummet framför alla andra.

• Vi vill att alla hemma pratar om det här, om både vad skolan gör men också vad man själv kan göra. För att vi ska kunna se en förbättring krävs det att alla är medvetna om sitt eget beteende eftersom det är det enda du kan påverka/kontrollera. Att inte gå in i konflikter utan att ta hjälp av en vuxen i stället, ofta ska eleverna hjälpa varandra vid dumma ord eller händelser vilket förvärrar situationerna. Om alla tar hjälp av en vuxen och struntar i det negativa kommer vi få en positiv förändring.

Vi avslutade mötet med att konstatera att det går bättre för klassen men att vi fortfarande har en del att jobba med vilket kommer kräva engagemang från oss alla.

 

Nästa vecka drar vi igång med nyhetsbevakning som en läxa. Det betyder att ett par elever kommer få förbereda en nyhet hemma och redovisa på fredag. Camilla har gått igenom det med eleverna och alla instruktioner finns på onenote. Lycka till! 🍀

Vecka 16

Måndag: idrott röd

Tisdag: Ma och Sv uppdrag, studiestöd 14.00-15.00

Onsdag: idrott blå

Torsdag: idrott röd

Fredag: Nyhetsbevakning – Gabriella (utrikes), Embla (inrikes), Liam (lokala) Miranda (sport), Daoud (kultur)

Trevlig helg önskar Noopur, Camilla och Alexander 🍀⭐

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *